Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Zakończyliśmy pierwszy etap akcji #kamyczki pojadą w świat

W Orzeszu zostanie odtworzony Pomnik Powstańców Śląskich

Elektroniczny Urząd

Załatwianie spraw w urzędzie przez internet. Elektroniczne płatności za śmieci, podatki itp.

Spotkanie burmistrzów w sprawie CPK

Mariusz Oleś, burmistrz Orzesza i Tomasz Szier, zastępca burmistrza spotkali się 18 marca z Aleksandrem Wyrą, burmistrzem Miasta Łaziska Górne i Wiesławem Janiszewskim, burmistrzem Czerwionki-Leszczyn. Po ostatnich propozycjach dotyczących CPK trzy miasta – Łaziska, Orzesze i Czerwionka-Leszczyny – zostały pozostawione same sobie w walce przeciwko inwestycji.

Burmistrzowie zapowiedzieli zacieśnienie współpracy i podjęcie wspólnych działań mających na celu ochronę interesów swoich społeczności. Aleksander Wyra podkreślił, że propozycja Orzesza dotycząca alternatywnego przebiegu linii kolejowej jest bardzo dobra i zasługuje na rozważenie.

Przypomnijmy, że 15 marca w Katowicach odbył się protest przeciwko budowie linii Kolei Dużych Prędkości 170 na odcinku Katowice – granica państwa. Uczestnicy w samo południe zebrali się na katowickim rynku skąd przeszli ulicami Św. Jana, Jana Kochanowskiego i Jagiellońską pod Śląski Urząd Wojewódzki. W manifestacji wzięły udział m.in.: władze Orzesza. Protestując mieszkańcy sprzeciwiają się szkodliwej społecznie, ekonomicznie i ekologicznie inwestycji.

Dzień wcześniej odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwestycji Celu Publicznego i Wywłaszczeń oraz Doradczej Komisji ds. Projektów Rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego. Uczestniczyli w nim m.in.: Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwo Infrastruktury; Marek Wójcik, Wojewoda Śląski; Wojciech Saługa, Marszałek Województwa Śląskiego, parlamentarzyści, radni sejmiku województwa śląskiego przedstawiciele CPK; samorządowcy - w tym Mariusz Oleś, Burmistrz Miasta Orzesze i Tomasz Szier, Zastępca Burmistrza Miasta Orzesze oraz strona społeczna.

Podczas obrad przedstawiciele CPK przedstawili koncepcję zgodnie z którą:

- w Mikołowie planowany do realizacji projekt „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych” w ramach Kolej+ przyjmie na wybudowaną i istniejącą infrastrukturę kolejową - komunikację przewidzianą do uruchomienia w ramach Kolei Dużych Prędkości/CPK

- nie zostanie zrealizowana inwestycja Kolei+ ”Uzupełnienie sieci o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”, która była realną szansą na poprawę połączeń dla lokalnej społeczności na odcinku od Orzesza do Jastrzębia Zdroju. Odtworzonego połączenia w kierunku Katowic i Jastrzębia Zdroju nie uzyska Czerwionka Leszczyny w Palowicach, Żory, Pawłowice, Orzesze nie uzyska bezpośredniego połączenia do Żor i Jastrzębia Zdroju.

- CPK nie jest nam do niczego potrzebne, ale koleje regionalne już tak, bo będą się u nas zatrzymywały pociągi. W wyniku długich prac i wielu rozmów z mieszkańcami udało się w Orzeszu wypracować kompromis akceptowalny dla przebiegu projektu Kolej+ Katowice-Jastrzębie Zdrój. Ta kolej przebiega w Orzeszu praktycznie w 100 procentach na terenach Skarbu Państwa, więc podczas piątkowego posiedzenia w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim zadałem pytanie, czy można w Orzeszu zrezygnować z budowy CPK, a w zamian postawić na rozwój trasy Kolei+ przez Orzesze (podobnie jak zamierza się zrobić w Mikołowie) i zmienić charakter linii kolejowej na regionalną, ponieważ kolej ma służyć mieszkańcom. Zyskujemy wówczas Kolej Regionalną, unikamy wielu problemów z jakimi wiąże się powstanie CPK w Orzeszu i ratujemy domy, którym obecnie grozi wyburzenie. Zaapelowałem do władz centralnych o ponowne przeanalizowanie projektu i dostosowanie go do realnych potrzeb lokalnych społeczności. Orzesze potrzebuje kolei dostępnej dla mieszkańców; pociągów, którymi dojadą do okolicznych miejscowości, ale też na lotnisko. Szybki tranzyt, który omija nasze miasto, a jego budowa niszczy Orzesze – nie jest nam do niczego potrzebny. Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury obiecał, że zleci opracowanie koncepcji tego pomysłu – mówi Tomasz Szier, zastępca burmistrza Orzesza.

Banery/Logo