Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij Zamknij

Informacje

Zakończyliśmy pierwszy etap akcji #kamyczki pojadą w świat

W Orzeszu zostanie odtworzony Pomnik Powstańców Śląskich

Elektroniczny Urząd

Załatwianie spraw w urzędzie przez internet. Elektroniczne płatności za śmieci, podatki itp.

Odpowiedź ministerstwa na uchwałę w sprawie sprzeciwu wobec przebiegu CPK

3 czerwca do Urzędu Miejskiego Orzesze wpłynęła odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury na przesłaną do Prezesa Rady Ministrów Donalda Tuska Uchwałę nr XII/127/25 Rady Miejskiej Orzesze z dnia 27 marca 2025r. w sprawie przyjęcia stanowiska wypracowanego przez Komisję Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach ds. Kolei Dużych Prędkości Centralnego Portu Komunikacyjnego, dotyczącego sprzeciwu wobec proponowanego przebiegu linii kolejowej 170 KDP na odcinku Katowice - granica państwa z Republiką Czeską.  

13 lutego 2025r. członkowie Komisji Rady Miejskiej w Czerwionce-Leszczynach ds. Kolei Dużych Prędkości Centralnego Portu Komunikacyjnego oraz przedstawiciele gmin i miast: Orzesze, Czerwionka-Leszczyny, Godów, Łaziska Górne, Mikołów, Świerklany i Mszana poprzez wypracowanie wspólnego stanowiska wyrazili stanowczy sprzeciw wobec proponowanych wariantów przebiegu trasy linii 170.

Jak napisano w odpowiedzi z Ministerstwa Infrastruktury: „zgodnie z ustaleniami ze spotkania w Urzędzie Wojewódzkim w dniu 14 marca br.***, prowadzone są prace oraz dodatkowe analizy dotyczące ewentualnej korekty 4 przebiegu niektórych odcinków linii kolejowej. Decyzje w tej sprawie będą podejmowane we współpracy z PKP PLK, a po ich wypracowaniu zostaną poddane konsultacjom z jednostkami samorządu terytorialnego. Należy podkreślić, że ewentualne korekty nie wpływają na podjętą decyzję o realizacji projektu, który pozostaje priorytetowy, również w kontekście uzgodnień i zobowiązań międzynarodowych.
W podsumowaniu dokumentu wskazano: „Należy jednak zaznaczyć, że wskazane okoliczności nie podważają zasadności realizacji linii Katowice – Ostrawa, która przyczyni się do rozwoju gospodarczego całego subregionu zachodniego województwa śląskiego oraz znacząco poprawi jego dostępność transportową zarówno w kontekście połączeń lokalnych, jak i międzynarodowych”.

*** Przypominamy, że 14 marca odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Wielkoskalowych Inwestycji Celu Publicznego i Wywłaszczeń oraz Doradczej Komisji ds. Projektów Rządowych Sejmiku Województwa Śląskiego. Uczestniczyli w nim m.in.: Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwo Infrastruktury; Marek Wójcik, Wojewoda Śląski; Wojciech Saługa, Marszałek Województwa Śląskiego, parlamentarzyści, radni sejmiku województwa śląskiego przedstawiciele CPK; samorządowcy - w tym Mariusz Oleś, Burmistrz Miasta Orzesze i Tomasz Szier, Zastępca Burmistrza Miasta Orzesze oraz strona społeczna.

Podczas obrad przedstawiciele CPK przedstawili koncepcję zgodnie z którą:
- w Mikołowie planowany do realizacji projekt „Zwiększenie zdolności przepustowej linii kolejowej nr 140 na odc. Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice poprzez budowę drugiego toru i dodatkowych przystanków osobowych” w ramach Kolej+ przyjmie na wybudowaną i istniejącą infrastrukturę kolejową - komunikację przewidzianą do uruchomienia w ramach Kolei Dużych Prędkości/CPK
- nie zostanie zrealizowana inwestycja Kolei+ ”Uzupełnienie sieci o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami”, która była realną szansą na poprawę połączeń dla lokalnej społeczności na odcinku od Orzesza do Jastrzębia Zdroju. Odtworzonego połączenia w kierunku Katowic i Jastrzębia Zdroju nie uzyska Czerwionka Leszczyny w Palowicach, Żory, Pawłowice, Orzesze nie uzyska bezpośredniego połączenia do Żor i Jastrzębia Zdroju.
- CPK nie jest nam do niczego potrzebne, ale koleje regionalne już tak, bo będą się u nas zatrzymywały pociągi. W wyniku długich prac i wielu rozmów z mieszkańcami udało się w Orzeszu wypracować kompromis akceptowalny dla przebiegu projektu Kolej+ Katowice-Jastrzębie Zdrój. Ta kolej przebiega w Orzeszu praktycznie w 100 procentach na terenach Skarbu Państwa, więc podczas posiedzenia w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim zadałem pytanie, czy można w Orzeszu zrezygnować z budowy CPK, a w zamian postawić na rozwój trasy Kolei+ przez Orzesze (podobnie jak zamierza się zrobić w Mikołowie) i zmienić charakter linii kolejowej na regionalną, ponieważ kolej ma służyć mieszkańcom. Zyskujemy wówczas Kolej Regionalną, unikamy wielu problemów z jakimi wiąże się powstanie CPK w Orzeszu i ratujemy domy, którym obecnie grozi wyburzenie. Zaapelowałem do władz centralnych o ponowne przeanalizowanie projektu i dostosowanie go do realnych potrzeb lokalnych społeczności. Orzesze potrzebuje kolei dostępnej dla mieszkańców; pociągów, którymi dojadą do okolicznych miejscowości, ale też na lotnisko. Szybki tranzyt, który omija nasze miasto, a jego budowa niszczy Orzesze – nie jest nam do niczego potrzebny. Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury obiecał, że zleci opracowanie koncepcji tego pomysłu – mówił wówczas Tomasz Szier, zastępca burmistrza Orzesza.

Banery/Logo